Pierwszy Elf 2 dla Małopolski wyprodukowany. Teraz badania.

Projekt: Zakup Taboru Kolejowego (POIiŚ),
07.10.2020
Produkcja pierwszego pociągu typu Elf 2 dla województwa małopolskiego została zakończona. Rozpoczęły się badania homologacyjne dla nowego typu pojazdu. Cztery czteroczłonowe składy elektrycznych zespołów trakcyjnych wyjadą na małopolskie tory już w drugiej połowie 2021 r. Zakupiony tabor przeznaczony jest do realizacji przewozów pasażerskich w ramach Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej (SKA) na terenie województwa małopolskiego.

Projekt pn. Zakup taboru kolejowego: nowoczesnych elektrycznych zespołów trakcyjnych na potrzeby rozwoju kolei małopolskich (POIiŚ 2014-2020) realizowany jest przy udziale dofinansowania unijnego w kwocie 32,6 mln zł w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. W październiku 2019 r. Województwo Małopolskie podpisało z przedsiębiorcą PESA Bydgoszcz S.A. umowę dostawy czterech szt. elektrycznych zespołów trakcyjnych w wersji czteroczłonowej do obsługi linii kolejowych na terenie Małopolski. Wartość kontraktu, który obejmuje również pięcioletnią kompleksową usługę utrzymaniowo-serwisowo naprawczą, gwarancję i szkolenia dla pracowników to ponad 109 mln zł. Za realizację projektu odpowiada Biuro Inwestycji Strategicznych Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego.

Pociągi produkowane przez PESĘ będą mogły jeździć z prędkością do 160 km/h. Każdy z czterech nowoczesnych, ekonomicznych i komfortowych pojazdów posiada 200 miejsc siedzących, a dodatkowo wyposażony jest m.in. w klimatyzację, WiFi, miejsce na rowery oraz udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami (winda, rampa oraz pętla indukcyjna dla osób z dysfunkcją słuchu) i rodzin z dziećmi (przewijak dla niemowląt, bezstopniowe przejścia międzyczłonowe). W każdym pociągu zostaną zainstalowane systemy służące do monitoringu, informacji pasażerskiej, zliczania pasażerów i pomiaru punktualności.

Jak każda inwestycja realizowana przez Województwo Małopolskie również zakup taboru kolejowego jest odpowiedzią Zarządu Województwa Małopolskiego na potrzeby mieszkańców Małopolski. Dlatego podczas wyboru foteli pasażerskich do pojazdów Elf 2 o opinię postanowiono zapytać młodych ekspertów w tej dziedzinie – uczniów Technikum Komunikacyjnego nr 25 w Krakowie oraz wszystkich mieszkańców Małopolski.

Pociągi będą jeździć na liniach SKA według poniższych realizacji:

  • SKA 1: Kraków Lotnisko/Airport – Kraków Główny – Wieliczka Rynek – Kopalnia;
  • SKA 2: Sędziszów – Kraków Główny – Skawina;
  • SKA 3: Trzebinia – Kraków Główny – Tarnów.

Kwestia zakupu przez Województwo Małopolskie taboru kolejowego była poruszana także podczas Forum Ekonomicznego 2020 w Karpaczu w ramach panelu Kolej na gospodarkę – nowe połączenia impulsem do rozwoju regionów, gdzie rozmawiano o możliwościach rozwoju województw związanych z inwestycjami w infrastrukturę:

"Tabor, którym dysponujemy jest najwyższej jakości, to standard europejski, z którego jesteśmy dumni. Nie poprzestajemy jednak na tym co mamy, tylko wciąż prowadzimy liczne inwestycje, a także wzbogacamy nasz tabor o nowe pociągi. Budujemy także nowoczesne zaplecze kolejowe dla pociągów Kolei Małopolskich i Polregio."

- powiedział podczas rozmowy wicemarszałek Łukasz Smółka.

Jak podkreślono podczas rozmowy, działania związane z rozwojem kolei to najbardziej wyczekiwane inwestycje infrastrukturalne w Polsce.

Prelegenci podkreślili także ogromne znaczenie wdrażanego przez rząd polski programu Kolej +, który z pewnością zmieni na lepsze oblicze infrastruktury kolejowej w naszym kraju.

Elf2_kml0_PZ.jpeg

Elf2_kml5_PZ.jpeg

Elf2_kml4_PZ.jpeg

Elf2_kml7_PZ.jpeg